fredag 23 april 2010

Besök på Kalmar slott

Mitt huvudsakliga syfte med resan till Kalmar och Öland var att besöka Kalmar slott. Jag har identifierat Kalmar slott som det renässansslott i Sverige som har den absolut mest intressanta verksamheten och att Kalmar slott är en mycket god förebild för hur man kan bedriva högkvalitativ besöksverksamhet på et slott. Självklart har Kalmar slott andra förutsättningar än Uppsala slott, det är ett i hög grad intakt renässansslott som inte drabbats av brand och nedrivning i lika hög grad som Uppsala.
Jag hade avtalat tid med Kalmar slotts VD Lars W Andersson kl nio i morse. Vi paratade först om hur verksamheten vid Kalmar slott var uppbyggd rent administrativt. Som jag förstod det är Kalmar slott AB en del av Destination Kalmar AB, ett kommunalt bolag delfiansierat via partnering av näringslivet. Destination Kalmars styrelseordförande är också Kalmars kommunstyrelses ordförande, och Lars sade att den starka politiska förankringen var oerhört viktigt för verksamheten.
Inom Kalmar kommun har man insett att verksamheten på Kalmar slott är så viktig för kommunen och för regionen, att man ingått ett avtal tillsammans med Statens Fastighetsverk att satsa 40 miljoner VARDERA under 10 år för att utveckla verksamheten.
Lars tog mig med genom slottet och visade butik, café, festsalar och utställningssalar. JAg fick också träffa Birgitta som förestår slottsbutiken och Mary som är kostymör. Här var både uppdukade gästabud, konsertsal, slottskyrka och konstsal där det just nu förberedes för Yrjö Edelsmans postuma sommarutställning.
Det som förstås var extra intressant var att höra om upplevelseverksamheten. Just nu förbereds olika verksamheter för barn och ungdomar i sommaren, t.ex Slottskampen. Under den mörka årstiden finns också olika vandringar liknande Vasaborgens spökvandringar som "Saliga och osaliga andar" med flera teman.
Kalmar slott AB har 4 årsanställda på heltid. Under sommarmånaderna arbetar minst 30 personer med upplevelser och övrig besöksverksamhet.
Besöket på Kalmar slott gav mig mer än jag hade förväntat mig; mycket kunskap, insikter och inspiration som jag tar med mig hem till Uppsala. Ett stort tack till Lars och hans medarbetare för ett varmt mottagande. (Bilder kommer så fort jag lärt mig skicka e-post eller Bluetotha med nya telefonen!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar