söndag 12 september 2010

Spökvandring på Kulturnatten

Så var då årets Kulturnatt i Uppsala över. Som vanligt hade vi tre spökvandringar på Vasaborgen. Vi släppte biljetterna kl 13 på lördagen och kl 15.30 var alla biljetter (210 st) slut. Mina tappra medarbetare Fanny och Adam hade sedan fullt sjå att förklara för hundratals personer som blev utan biljett att de var slut och varför.

Att intresset för Vasaborgens spökvandringar är stort har vi förstått från föregående år, men kanske har jag inte förstått att intresset verkar ÖKA år för år. Jag har nog tänkt "Nu måste väl alla som vill deltaga i en spökvandrign redan ha gjort det, i år blir det nog inte så många." Men det verkar faktiskt bli tvärt om, vilket är fantastiskt roligt och visar på hur stort intresset är i Uppsala. Jag har också haft flera telefonsamtal från stockholmare, som vill försäkra sig om biljetter "Så de inte åker i onödan".

Att behöva säga nej till så många människor är förstås jättetråkigt och anledningen är dels att det inte går att få in mer än max 70 personer på varje vandring, och det är egentligen lite för mycket. Dessutom har Slottsfrun Maria begränsade röstresurser (hon är trots allt ett par hundra år ;-) och klarar inte mer än tre föreställningar per kväll. Att ha spökvandringar mitt på dagen funkar heller inte, det förtar liksom stämningen.

Dock håller Slottsfrun just nu på med en rekryteringsprocess där hon tror att hon snart ska ha en duktig backup som kan byta av henne.

Kolla gärna ABCs inslag om Kulturnatten som sändes i torsdags. Spola fram till ca 9 min 30 sek. Länken funkar tom 17 september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar