söndag 12 september 2010

GRATTIS Kulturnatten!

Jag tipsade förstås stockholmarna som belv utan biljetter att komma till Uppsala i alla fall, eftersom det finns så mycket att göra på Kulturnatten. Det lilla jag såg av Kulturnatten när jag gick ner på stan vid 23-tiden igår, efter spökvandringarna, så fullkomligt EXPLODERAR Uppsala av liv, glädje och musik. För några år sedan när jag gick ner på stan vid samma tid var det nästan dött, förutom några fulla människor i äldre tonåren. Jag hann nätt och jämt få ett glas vin hos Klaus innan Ekocaféet stängde, och jag tänkte "Vaddå KulturNATT?".

Därför skippade ag avsminkningen i år och gick ner i full spökmundering för att hinna få en liten glimt av festligheterna. Det visade sig emellertid vara helt i onödan, festen var fortfarande i full gång! Jag strosade längs Drottninggatan till tonerna av brasilianska rytmer som var helt oemotståndliga! Ekokafeet hade satt upp öltält på trottoaren och det var fullt med folk, inklusive poeten Bob Hansson, som visst hittat tillbaks till Uppsala efter sitt bejublade framträdande på Poetry Slam-SM tidigare i år.

Det som var extra kul att notera var att åldersspannet sträckte sig från barnfamiljer med telningar sovandes gott i vagnen ända till människor nära nog i Slottsfruns ålder. Kl 00.58 plingade det till i min mobil av ett SMS från mina svärföräldrar i 70-årsåldern som meddelade att de haft en fantastisk kväll med musik och god mat! Det är alltså inte bara fulla tonåringar som bevistar KulturNATTEN utan alla går man ur huse, precis som det ska vara för att ett evenemang av det här slaget ska kännas meningsfullt, tryggt och glatt för ALLA!

Uppsalas kulturnatt har verkligen blivit ett evenemang att räkna med som givetvis ska marknadsföras i hela Sverige och även utanför Sveriges gränser. Kulturnatten är ett levande bevis på att i Uppsala BLOMSTRAR kulturen! Ett stort grattis till arrangörerna!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar