söndag 12 september 2010

Vad händer med Vasaborgen?

Som synes på bloggen har jag varit urdålig på att uppdatera. Jag gick ut hårt i april då jag bestämde mig för att lägga en hel del tid på att söka fiansiering för en förstudie som kunde bekosta tid för att planera hela utställningen, inventera Uppsalas läskiga historia och att söka fiansiärer. Själv har jag idéer och engagemang och jag vill nog påstå en hel del kunskap också, som ger bra förutsättningar för att driva projektet. Tyvärr saknar jag kapital att investera. Det tar otroligt mycket tid att planera en sån här verksamhet, och min tid har inte räckt till. Som egen företagare har man inte lönekonto där det punktligt trillar in lön varje månad, man måste lägga sin tid på det som ger inkomster till mat och hyra.

Jag är också övertygad om att den här verksamheten behöver en offentlig finanisär, åtminstone de första tuffa etableringsåren, men att den sedan kan drivas vidare av en entreprenör. Jag trodde nog att det skulle finnas offentliga medel för att investera i en verksamhet som verkligen har potential att bli ett riktigt bra besöksmål och som bidrar till att sätta Uppsala på kartan! Så jag kroknade lite när det visade sig att det inte var så självklart som jag tänkt mig.

Jag har presenterat konceptet för Eva Sterte och Magnus Lohe på Uppsala kommun med en önskan om att kommunen kunde bekosta förstudien, men det verkar vara svårt. Dock fick jag bra tips av Magnus och Eva, som visade stort intresse. Jag har också presenterat idéerna för Ulrika Nisser på Uppsala Tourism och hon tipsade mig att kontakta Uppsala kommuns kulturgeneral Sten Bernhardsson, vilket jag också gjorde.

Sten var vänlig nog att avsätta tid för en lunch förra fredagen, och jag kände mig väldigt väl bemött och lyssnad på! Sten har ett stort engagemang, mycket kunskap och underbara visioner för Kultur-Uppsala!!! En av de mest inspirerande och energigivande luncher jag haft! Självklart är det svårt för en enskild kommunal tjänsteman att lova något, må så vara Kultugeneralen själv, men Sten lovade i alla fall att fundera vidare. Jag hoppas otroligt mycket på någon form av finansiell stöttning så att jag kan ta fart och fokusera på det här arbetet, åtminstone på halvtid!

I och med det stora intresse för spökvandringarna på Kultunatten har jag fått ny energi! Det är fantastiskt roligt att så många är intresserade, men förstås tråkigt att behöva säga nej till flera hundra personer. En del blev uppriktigt förbannade, och jag förstår det. Jag hoppas verkligen att Vasaborgen kommer att kunna ha öppet året runt i framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar