söndag 12 september 2010

Möte med Julian Stubbs

Härom dagen hade jag ett inspirerande möte med Julian Stubbs, pappa till konceptet "Stockholm - The Capital of Scandinavia" vilket jag tycker är strålande och gärna refererar till i mina egna inlägg i debatten om hur vi bör positionera Uppsala. Julian jobbar nu med Camilla Zedendahl och tar fram en ny position för Sigtuna förutom att han är ledamot i styrelsen för Sigtuna Turism. Läs gärna mer på Julian Stubbs egen blogg

Jag hade ett möte med en gemensam vän, Robert England på England LSM. Jag berättade för honom om mina idéer kring positioneringen som "Linnéstaden Uppsala - Här blomstrar det" och skickade honom mitt kompendium med mina tankar. Han blev intresserad coh skickade det vidare till Julian Stubbs, och på så sätt fick jag kontakt med honom.

Vi möttes över en latte på ett kafé i Sigtuna och Julian sade bl.a ungefär så här:
"Många städer önskar de hade en person med så starkt varumärke som Linné att hänga upp sin marknadsföring på, och många tvingas uppfinna något. Uppsala HAR Linné men skulle kunna göra mycket mer utav det!"

Julians ord stärker som sagt mina tankar, även om jag på intet sätt menar att det koncept jag lagt fram som förslag är helt färdigt. Jag vill gärna se det som ett inslag i debatten och som ett underlag för fortsat utveckling.

Eftersom jag egentligen har som yrke att skriva liknande varumärkeskoncept borde jag nog hålla mina tankar hemliga tills någon betalar mig för uppdraget. Men i det här fallet struntar jag i det, det viktigaste är att debatten finns och att det händer något!

Jag har presenterat materialet för Magnus Lohe på kommunen, för Ulrika Nisser på Uppsala Tourism och även mejlat det till utvalda personer inom kommunen och besöksnäringen, vilka alla har visat ett öppet sinne för vidare diskussioner. När jag begriper hur man länkar till pdf-filer i bloggen, ska jag lägga upp dokumentet här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar