söndag 12 september 2010

Läskiga historier inventeras

Trots min (tillfälliga) energisvacka ligger arbetet med att utveckla Vasaborgen absolut inte nere! Statens fastighetsverk jobbar på för fullt med att projektera det nya Besökscentrum och jag får fantastiskt bra hjälp med inventeringen av Uppsalas läskiga historier. Min kollega Else Bernhardsson får fiansierad praktik via AF för att inventera och skriva. Hon är en duktig skribent och hennes arbete är ett ovärderligt tillskott. Redan nu har hon hittat personer och historier för att både utveckla den permanenta utställningen och kommande temautställningar i flera år!!! Om du som läser känner till någon läskig händelse i Uppsalas historia som inte fått den uppmärksamhet den förtjänar, hör gärna av dig till mig!

Dessutom får jag också hjälp av Lena Ahlström, före detta lärare och utbildad Uppsalaguide som just nu tränar på att ta över en del av mina historiska visningar och spökvandringar. Slottsfrun Maria håller på att rekrytera, som sagt! det är viktigt att säkra bemanningen så att vi inte tvingas tacka nej till visningar för att jag inte kan. Lena pluggar in mitt manus och kommer med värdefulla synpunkter. Och jag är övertygad om att hon kommer att utveckla sin roll som "Slottsfru" på ett alldeles utmärkt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar